تکاپوهای فکری سیاسی جبریه تا پایان عهد اموی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده علی احمد فرهنگیان
- استاد راهنما حسین مفتخری صالح پرگاری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
پس از تشکیل حکومت پیامبر (ص) در مدینه، مسلمانان تجربه جدیدی به نام حکومت را تجربه کردند اما رحلت پیامبر (ص) تحولاتی ساختاری در میان مسلمانان به وجود آورد، مسایلی همچون خلافت، ایمان و جبر و اختیار انسان که در میان مسلمانان و متفکران دو سده نخستین اسلامی انعکاس یافت. یکی از آن جریانهای مهم و بسیار تاثیر گذار در میان مسلمانان، جریان ارجاء و مرجیه و شاخه ای بسیار مهم از مرجیه ، به نام جبریه است. مرجیه جبریه در بحث جبر و اختیار با امویان که برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود به آن استناد می کردند در ظاهر اشتراک عقیده داشتند اما در عمل بدین گونه نبود و جبریه در برابر امویان ایستادند و علیه آنان شمشیر برگرفته و نابودی آنان را خواستار شدند. در این نوشتار تلاش شده است که علاوه بر بررسی زمینه های قرآنی-دینی و سیاسی و اجتماعی خاستگاه فکری جبریه به معرفی بنیان گذاران و نظریه پردازان فرقه جبریه پرداخته شودو همچنین از نوع تعامل و برخورد این جریان و مکتب فکری با حاکمیت اموی دلیل چرایی برخورد آنان با خلفای اموی سخن گفته شود. مرجیه و جریان جبریه آن پس از فروپاشی امویان به دست عباسیان عملا راه انحطاط پیمود و در معرض انتقاد و اعتراض مذاهب مختلف اسلامی قرار گرفتند و از آنجا که جبریه موفق به تکامل و آموزش آراء خود نشدند و همچنین اقدامات آنان بیشتر از دیدگاه نظریه ارجاء مورد مطالعه قرار گرفته که دایره ای بسیار گسترده از جبریه را مانند مرجیه خالصه و مرجیه قدریه را در بر می گیرد، بسیاری از مواریث فکری و واقعیتهای تاریخی راجه به آنان از میان رفته و یا عمدتا توسط مخالفانشان گزارش شده است به این دلیل دست یابی به واقعیتهای مربوط به آنان دشوار است. بنابراین سعی شده است با استفاده از گزارشهای متفاوت و گاه متناقض و مغرضانه در منابع گوناگون تاریخی، حدیث و طبقات، خاستگاه و نوع تعامل جبریه با دستگاه خلافت اموی مورد بررسی قرار گیرد. در این پایان نامه افزون بر استفاده از منابع کهن تاریخی، فرقه شناختی، رجال و تراجم و عقاید و کلام منابع مطالعاتی پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است و از آراء گوناگون پژوهشگران معاصر نیز در این زمینه بهره گیری شده است. برخی از محققان جریان ارجاء را به صورت کلی بدون توجه به فرقه های آنان همساز و همراه امویان معرفی کرده اند و برخی دیگر نیز آنان را مخالف و ناسازگار با امویان دانسته اند، نگارنده به این نتیجه رسیده است که مرجیه جبریه که علاوه بر اعتقاد به جدایی ایمان از عمل و مجبور بودن انسان در اعمالش، به اعتقاداتی همچون امر به معروف و نهی از منکر و پایبندی خلفا به قرآن و سنت پیامبر (ص) نیز باور داشتند، از این رو اعمال خلاف قرآن و سنت پیامبر (ص) امویان را که یک نمونه از آن گرفتن جزیه از نو مسلمانان بود را تاب نیاورده از این رو از در ستیز با آنان در آمدند و درصدد سرنگونی آنان برآمدند.
منابع مشابه
حج؛ عرصه همگرایی و واگرایی حسنیان و عباسیان (از اواخر عهد اموی تا پایان اولین دورۀ قیامهای حسنی)
مناسک حج در آیین اسلام، فرصتی بیبدیل برای تزکیۀ نفس انسانها، مایۀ ایجاد وحدت در امت اسلامی و اثرات سازندۀ بیشمار دیگر است. این فریضۀ دینی که پیامبر اسلام6 و ائمه: بر انجام آن تأکیدی ویژه داشتند، در زمانی کوتاه پس از درگذشت رسول خدا6 به ابزاری برای جهتدهی به اهداف سیاسی حاکمیت و نیز مخالفان آن تبدیل شد. تناقض رویکرد عامه مسلمانان به حج، با آنچه هدف طبقۀ حاکم و گروههای رقیب آن از حجگزاری...
متن کاملبنیادهای سازمان حسبه از آغاز تا پایان دورة اموی
سازمان حسبه یکی از بخشهای تشکیلات قضایی حکومت مسلمانان بوده است. در آغاز وظیفة اصلی این سازمان که در رأس آن محتسب قرار داشت نظارت و رسیدگی به امور بازار و بازاریان بود اما در سدة 3 ق. وظایف این نهاد به سرعت گسترش یافت و نه تنها رسیدگی و نظارت بر بهداشت، عبور و مرور و ساخت و ساز شهری را شامل می شد بلکه مراقبت از رفتارهای اخلاقی و شرعی شهروندان را نیز در بر می گرفت. همة نویسندگان مسلمان، ریشه و ...
متن کاملبنیادهای سازمان حسبه از آغاز تا پایان دورة اموی
سازمان حسبه یکی از بخشهای تشکیلات قضایی حکومت مسلمانان بوده است. در آغاز وظیفة اصلی این سازمان که در رأس آن محتسب قرار داشت نظارت و رسیدگی به امور بازار و بازاریان بود اما در سدة 3 ق. وظایف این نهاد به سرعت گسترش یافت و نه تنها رسیدگی و نظارت بر بهداشت، عبور و مرور و ساخت و ساز شهری را شامل می شد بلکه مراقبت از رفتارهای اخلاقی و شرعی شهروندان را نیز در بر می گرفت. همة نویسندگان مسلمان، ریشه و ...
متن کاملزنان در کشاکش نبرد: حضور زنان مسلمان در جنگها تا پایان دوره ی اموی
بررسی علل، نحوه و میزان تأثیرگذاری حضور زنان در جنگ های صدر اسلام هدف اصلی مقالهی حاضراست. حضور و مشارکت زنان در جنگ های صدر اسلام از واقعیت های مسلّم و غیرقابل انکار تاریخاسلام است. هر چند اسلام با حضور زنان در جنگ ها به عنوان رزمنده مخالف است، اما در مواردی که این اقدام به منظور دفاع از جان خویش، یا دفاع از وجود مبارک پیامبر (ص) و ...، انجامگرفته، مخالفتی ابراز نشده است و پیامبر اسلام (...
متن کاملهمکاری نظامی اعراب و بومیان خراسان در عهد اموی
از آغاز فتح ایران توسط اعراب مسلمان، گروههای کمی از مردم بومی با فاتحان همکاری نمودند این همکاری و وارد شدن ایرانیان به جرگه نظامیان در سالهای پس از آن افزایش یافت. چگونگی و میزان مشارکت خراسانیان در مأموریتهای نظامی و فتوح مبحث این مقاله است که به روش تحلیلی – توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است، ابتدای ورود اسلام اعراب دید خوبی نسبت به استفاده از ایرانیان در سپاه نداشتند ولی تدریجاً احساس کردن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023